Matka Tsernobyliin

Matka Tsernobyliin

Itsellä on muutamia sellaisia must see kohteita mitkä on ehdottomasti nähtävä jossain kohtaa. Tsernobyl on ehdottomasti yksi näistä. Reissu toteutettiin 2019 lokakuussa. Jutussa sekä vinkkejä että omia kokemuksia reissusta.

Matkustaminen Ukrainaan

Ukrainaan ei tarvita viisumia joten se ei aiheuta kuluja tai päänvaivaa. Lentoja saa joko Air Balticilta joka vaihtaa Riikassa tai suoraan lentää Ukrainian Airlines mitä käytimme tällä kertaa. Lentojen hinta oli karkeasti 80,- suunta, eli melkoisen edullista. Rajamuodollisuudet ovat jonkin verran tarkempia, Ukraina kun ei ole Schengen-aluetta. Kentällä on kyytien tarjoajia jonoksi asti mutta tälläiseltä myös poimimme kyydin, pikkubussi vei meidän aivan ytimessä olevaan asuntoon pikkurahalla. Sama kuski myös haki meidät viikonlopun jälkeen aikaisin aamulla kentälle. Kannattaa huomioida että kuskeille kelpaa eurot ja niillä maksaminen on myös kuskeille mieleen.

Ukrainassa tippaaminen on kohteliasta

Majoitus poimittiin AirBnb-palvelun kautta, hintataso hotelleihin verrattuna oli täysin ylivertainen ja näin näkee taas kerran paremmin sitä paikallisten elämää. Suositten vahvasti välttämään hotelleja. Jos AirBnb on ennestään tuntematon niin tästä linkistä voit klikata itselleni tunnuksen, AirBnb.

Kiova

Kiova itsessään on mieletön kaupunki ja siitä tulee oma bloggauksensa pian, linkitän sen myöhemmin myös tähän. Mutta jos koet että Tsernobyl ei ole juttusi niin Kiova itsessään kannattaa ehdottomasti ottaa listalle.

Tsernobyl retken valmistelu

Itse Tsernobyl retken valmistelussa on hyvä ottaa huomioon muutama juttu. Voimalan alueelle tai edes lähelle ei pääse omatoimisesti. Eli opas kannattaa varata hyvissä ajoin ja tässä kohtaa ei kannata säästää. Lisäksi oppaita on paljon erilaisia, osa on enemmän biohazard showmeininkiä ja osalla oppaat ovat esim meidän tapauksessa historian opettajia.

Lisäksi meillä oli opaspalvelu joka haki meidät aikaisin aamulla majoituksesta, moni halvempi retki alkaa yhteisestä kokoontumispaikasta ja siirtymiin menee oma aikansa. Meidän retken järjesti www.ukrainianweb.com jolle menee täydet pisteet kaikessa. Niin viestinnästä ennen matkaa, sen aikana ja kaikki järjestelyt tarkistuspisteillä menivät äärimmäisen sujuvasti.

Lisäksi opasta aidosti kiinnosti kertoa paikasta emmekä olleet vain perässä vedettävä lauma. Eli oppaan palveluissa ei kannata tinkiä, ja huomioikaa että parempikin retki on Suomen hinnoittelulla mitattuna todella halpa.

Opaspalvelut kysyvät myös passien täydelliset tiedot ennen matkaa, tämä kuuluu asiaan koska jos passissa ja ilmoittautumisissa on kirjaimenkaan virhe niin matka tyssää siihen. Alueelle on tarkat ennakkoilmoittautumiset.

Matka Kiovasta Tsernobyliin

Kiovasta on Tsernobylin alueelle noin 130km matkaa joka tehdään sitten retkenjärjestäjän autolla. Liikenne on todella rajua mutta isossa Sprinterissä oli paljon mukavampi matkustaa kuin pienellä henkilöautolla. Autoon kannattaa ottaa evästä mukaan päiväksi, auto seurailee alueellakin mukana joten siellä voi syödä tai juoda välillä. Ulkoilmassa ei alueella saa syödä. Retkeen kuului lounas joka tarjoiltiin päivän päätteeksi.

matka tsernobyliin

Duga radar

Tätä odotin innolla, lähinnä sen mittakaavaa. Äänesä perusteella ”Venäläiseksi tikaksi” nimetty tutka-asema jonka tarkoitus oli aikanaan bongata matkalla olevat pitkän matkan ohjukset. Tutka sai aikaan radioissa nakuttavaa häiriöääntä josta nimi tikka tai alkuperäisemmin nimi ”Russian Woodpecker”.

Matka Tsernobyliin

Mielenkiintoinen tieto oli että tutkaa on myöhemmin osin purettu ja materiaalia on sulatettu uusikäyttöön, homma kuitenkin lopetettiin koska huomattiin että raudan sulatuksessa käytettävä n 1000 asteen lämpötila ei riitä vielä poistamaan radioaktiivisuutta vaan se vaatisi 5-6 tuhatta astetta. Niimpä Duga on isoin osin vielä pystössä ja sikäli myös käytössä että siinä on kiinni matkapuhelinverkon tukiasemia. Alueella toimii siis matkapuhelimet normaalisti.

Hylätyt rakennukset

Monista kuvista tutut hylätyt rakennukset ovat vaikuttava näky ja niissä periaatteessa voi käydä sisällä. Uhka on lähinnä lahot lattia, lasinsirpaleet ja muuta vastaavat. Myös erilaisia eläimiä voi tulla vastaan aina villihevosista lähtien.

Matka Tsernobyliin

Rakennukset ovat vanhaan Neuvostotyyliin prameita.

Matka Tsernobyliin

Kuitenkin alueella näkee vaikuttavasti sen miten nopeasti luonto ottaa alueen haltuun. Huoltamattomana kestopäällyste antaa periksi ja puita kasvaa läpi melkein vaikka mistä. Alueella on muiden turistien läsnäolosta huolimatta aavemaisen hiljaista. Kaikki arkielämän perushälinä puuttuu ja se antaa oman leimansa kaupunkiin.

Matka Tsernobyliin
Dosimetri

Ryhmällä oli yhteinen dosimetri ja luonnollisesti opas tuntee mahdolliset hot-spotit mutta itse halusin vuokrata oman jotta voin tutkiskella missä mitäkin on. Mittari oli käytössä Kiovan keskustasta lähtien joten jonkinlainen käsitys jäi.

Säteilyä pelätään enemmän mitä on tarve johtuen toki mielikuvasta mitä aikanaan tapahtui. Alueella käyminen on täysin turvallista jos noudattaa ohjeita. Esimerkiksi pitkällä lennolla saat enemmän säteilyä mitä päivän opastetulla kierroksella.

Huvipuisto

Ehkä kuvatuin asia jonka itsekin halusin nähdä on Pripyatin huvipuisto. Puisto piti avata pian mutta turman takia se jäi tekemättä. Alunperin Pripyatin piti olla muutenkin kaupunki joka on malliesimerkki siitä että kommunismi on kapitalismia parempi järjestelmä. Kaupunki oli mm Moskovan lisäksi ainoa missä oli maanalainen parkkihalli ja kaupasta sai Chanel 5 hajuvettä. Alueen palkkatalo oli myös muuta maata korkeampi.

Matka Tsernobyliin

Maailmanpyörä on yksi niitä juttuja minkä on nähnyt toki kuvissa mutta vieressä seisoessaan se tekee historiallaan vaikutuksen.

Matka Tsernobyliin
Törmäilyautot odottavat kuljettajia

Huvipuistot olivat yleisiä Neuvostoaikaan ja kaikissa vähänkään isommissa kaupungeissa oli omansa. Tavallaan jopa kun kaupungin ajatusta ja yhteisöllisyyttä on ajateltu niin todennäköisesti paikka olisi valtava kasvukeskus nykyään ilman pieleen mennyttä testiä.

Matka Tsernobyliin

Eläimet ovat valtavan kesyjä ja myös viisaita. Ovat oppineet että poseeraamalla kuvissa irtoaa turisteilta herkkuja paljon helpommin kuin väkisin kerjäämällä. Kyltti toivottaa tervetulleeksi Pripyatiin.

Matka Tsernobyliin
Probagandaa aidoissa

Alueella koulutettiin myös erilaisia sotilaita ohjus- ja asetekniikan käyttöön. Koulutuskeskus on itseasiassa ihan Dugan vieressä. Dugassa on hauska yksityiskohta, se sijaitsee pitkän tien päässä. Sen alussa on bussipysäkki joka ei koskaan ollut edes tarkoitus tulla käyttöön vaan ainoastaan hämäämään että tien päässä olisi normaalia asutusta.

Reaktori numero 4

Täällä tehtiin 26.4.1986 koe mikä ei ollut kaikilta osin menestys.

Kokeessa oli tarkoituksena selvittää, pystyykö hidastuva generaattori tuottamaan sähköä jäähdytysjärjestelmälle niin kauan, että varajärjestelmät saadaan päälle. Jotta koe voitiin tehdä, muun muassa hätäjäähdytysjärjestelmä ja reaktorin pikasulkujärjestelmä kytkettiin määräysten vastaisesti pois päältä. Reaktorin tehoa pudotettiin sallitun raja-arvon alapuolelle. Suunnitteluvirheen takia reaktori oli nyt tilassa, jossa säätösauvojen työntäminen reaktoriin sekä jäähdytysveden kiehuminen kiihdyttivät ketjureaktiota, vaikka niiden pitäisi hillitä sitä. Reaktorin teho nousi hallitsemattomasti ja aiheutti suuren räjähdyksen.

Eli onnettomuudesta voidaan puhua mutta silti se oli ihmisen aiheuttama. Vanhan betonisen sarkofagin päälle on rakennettu Ranskalaisen yhtiön toimesta uusi joka kestää seuraavat 100 vuotta. Säteily vierellä on alueen pienimmästä päästä. Aluehan ei muutoinkaan ole suljettu, siellä on valtavasti väkeä töissä. Työtahti on väellä 2 viikkoa töitä ja 2 lomaa.

Viimeinen reaktori alueella suljettiin vuonna 2000.

Matka Tsernobyliin

Myös päiväkodit ovat sulkeneet lopullisesti ovensa ja kiireessä jäi yhtä ja toista mukaan. Toki osa alueen asioista on selvästi lavastettu ja teatralisoitu mutta tämän takia hankkikaa hyvä opas! Silloin kuulee ne jutut mitkä ovat historiallisesti merkittäviä.

Matka Tsernobyliin

Itse Tsernobyl minisarja on kuulemma tehnyt turismille pelkkää hyvää. 2017 alueella kävi n 30 000 ihmistä, 2018 75 000 ja nyt vuoden ollessa vielä kesken on 100 000 kirkkaasti rikki.

Matka Tsernobyliin

Alueella on todella paljon nähtävää ja kuvia saa luonnollisesti ottaa vapaasti. Ainoastaan rajapisteiden rakennuksia ja henkilökuntaa ei saa kuvata. Mukaan voi ottaa monenlaista kalustoa mutta itse suosin simppeliä linjaa. Alueella on toki paljon valoa joten kaikki jutun kuvat on otettu iPhonella.

Matka Tsernobyliin

Tsernobylistä löytyy myös ”Musta Enkeli” joka on muistomerkki kaikelle tuholle.

Matka Tsernobyliin

Ja ei se ole retkipäivä eikä mikään ilman lounasta. Kierrokseen kuului lounas joka syötiin Tsernobylin paikallisessa ravintolassa. Ruoka tuotiin alueella ulkopuolelta mutta fiilis oli autenttinen. Ruoka oli pitkän kävelypäivän jälkeen äärimmäisen herkullista.

Matka Tsernobyliin
Lounasta Tsernobylin tapaan

Paljon sulateltavaa ja muisteltavaa jää tälläisestä päivästä. Pelättiin enemmänkin liikkuvia osia tulevan mutta kaikki meni enemmän kuin nappiin, osin ehkä valmistelun takia ja sen että oltiin aina yhteydessä suoraan toimijoihin. Omatoimisesti voi pienellä vaivalla järjestää tälläisen reissun.

Matka Tsernobyliin

Muutamia suosituksia ja huomioita

Tässä muutama ohje reissuun:

  • Varaa Tsernobyl kierros ajoissa, passit tarkistetaan jo etukäteen.
  • Alueelle mennessä passi pitää olla ehdottomasti mukana.
  • Käteinen raha toimii ja eurot käy liki kaikkialla.
  • Paikalliset ovat kohteliaita.
  • Kiova itsessään on turvallinen ja todella siisti kaupunki, tästä tulee oma bloggauksensa piakkoin.
  • AirBnb toimii Kiovassa hyvin ja näet muutakin kuin hotellien tarjoaman kattauksen arkea.
  • Liikenne on rajua, vuokraa auto vain jos hermot ja ajotaidot ovat varmasti kohtallaan.
  • Kiovassa oli lokakuun puolessa yli 20 lämmintä, se on sen verran etelässä että Suomeen tullessa keli harmitti suuresti. Eli lämpimät vaatteet voi jättää kotiin tai kentälle.
Matka Tsernobyliin

Kerron omia kokemuksiani mielelläni ja autan jos voin, jaksan jauhaa matkailusta loputtomiin.

Voit seurata minua myös Instagramissa, jossa jatkuvasti jotain reissuja. Klik klik!

Vastaa